LANGUAGE SELECTION
IMPORTANT DATES
CONFERENCE POSTER
Press here to download Conference Poster
Congress Accreditation
Congress will be awarded with 17 Continuing Education Credits by the Registration Council of Speech-Language Pathologists
Εισαγωγή: Είναι αδιαμφισβήτητο το γεγονός ότι ένα άτομο για να εξυπηρετήσει μία επικοινωνιακή του ανάγκη,χρειάζεται να έχει πρόσβαση στο κατάλληλο, γι’ αυτόν/ην, λεξιλόγιο. Πολύ συχνά, οι λογοθεραπευτές/ριες, στα αρχικά στάδια ανάπτυξης του λεξιλογίου, εισάγουν, κυρίως, ουσιαστικά, τα οποία, αν και είναι πολύ χρήσιμα, δεν προάγουν άλλες επικοινωνιακές λειτουργίες (π.χ. άρνηση, διαπραγμάτευση), πέραν της ζήτησης (π.χ. «Θέλω νερό»). Ωστόσο, είναι σημαντικό να συμπεριλαμβάνονται λέξεις από το λεξιλόγιο πυρήνας, αφού αποτελείται από λέξεις που χρησιμοποιούνται συστηματικά και σταθερά, σε διαφορετικά περιβάλλοντα, από διαφορετικούς συνομιλητές. Επίσης, εξίσου σημαντικό, είναι το επιπρόσθετο λεξιλόγιο, το οποίο αποτελείται από λέξεις βασισμένες στα ενδιαφέροντα, προτιμήσεις και ανάγκες του ατόμου, επομένως, είναι αυτό που θα δώσει στο άτομο το κίνητρο για επικοινωνία και κοινωνική αλληλεπίδραση.
Στόχοι εργαστηρίου: Οι συμμετέχοντες, με το πέρας του εργαστηρίου, θα είναι σε θέση:
• να κατανοήσουν τις διαφορές μεταξύ του λεξιλογίου πυρήνας και του επιπρόσθετου λεξιλογίου,
• να εντοπίζουν λέξεις από διάφορες γραμματικές κατηγορίες,
• να επιλέγουν λέξεις που εξυπηρετούν τις διάφορες επικοινωνιακές λειτουργίες και ανάγκες του ατόμου,
• να εντοπίζουν τις λέξεις που θα συμπεριληφθούν στην διαδικασία της παρέμβασης,
• να χρησιμοποιούν στρατηγικές οργάνωσης ενός βιβλίου επικοινωνίας (είτε εκτυπωμένο είτε σε ψηφιακή μορφή),
• να γνωρίζουν κάποιες από τις στρατηγικές εκμάθησης λεξιλογίου σε άτομα με σύνθετες επικοινωνιακές διαταραχές.
Εκπαιδευτικά αποτελέσματα
Οι γνώσεις και οι δεξιότητες που θα αποκομίσουν οι συμμετέχοντες θα μπορούν να αξιοποιηθούν για σκοπούς παρέμβασης σε άτομα με σύνθετες επικοινωνιακές διαταραχές.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
Ελληνική
Πάμπουλου, Η. (2023). Εισαγωγή στην Επαυξητική και Εναλλακτική Επικοινωνία. Λευκωσία: Εκδόσεις Επιφανίου. ISBN 978-9925-620-05-0
Αγγλική
Banajee, M., Dicarlo, C. & Buras Stricklin, S. (2003). Core Vocabulary Determination for Toddlers. Augmentative and Alternative Communication, 19 (2), pp. 67–73.
Beukelman, D. R., Hux, K., Dietz, A., McKelvey, M. & Weissling, K. (2015). Using visual scene displays as communication support options for people with chronic, severe aphasia: a summary of AAC research and future research directions. Augmentative and alternative communication, 31(3), pp. 234–245.
Beukelman, D. R. & Light, J. C. (2020). Augmentative & Alternative Communication. Supporting Children and Adults with Complex Communication Needs. Baltimore, London, Sydney: Paul H Brookes Publishing.
Beukelman, D. R., Yorkston, K. M., Poblete, M. & Naranjo, C. (1984). Frequency of word occurrence in communication samples produced by adult communication aid users. The Journal of speech and hearing disorders, 49 (4), pp. 360–367.
Deckers, S. R. J. M., Van Zaalen, Y., van Balkom, H. & Verhoeven, L. (2017). Core vocabulary of young children with Down syndrome. Augmentative and Alternative Communication, 33 (3), pp. 77-86.
Dietz, A., McKelvey, M. & Beukelman, D. R. (2006). Visual scene display (VSD): new AAC interfaces for persons with aphasia. Perspectives on Augmentative and Alternative Communication, 15 (2), pp. 13 – 17.
Fallon, K. A., Light, J. C. & Paige, T. K. (2001). Enhancing Vocabulary Selection for Preschoolers Who Require Augmentative and Alternative Communication (AAC). American Journal of Speech-Language Pathology, 10 (1), pp. 81-95.
Fried-Oken, M. & More, L. (1992). An initial vocabulary for nonspeaking preschool children based on developmental and environmental language sources. Augmentative and Alternative Communication, 8 (2), pp. 41-56.
Βιογραφικό:
Η Δρ. Ηλιάδα Πάμπουλου είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Επιστημών Αποκατάστασης στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Σπούδασε λογοθεραπεία στο Ανώτατο Τεχνολογικό Ίδρυμα Πατρών και συνέχισε τις σπουδές της στο King’s College London αρχικά για το μεταπτυχιακό στην Υποστηρικτική Τεχνολογία και μετέπειτα για τις διδακτορικές τις σπουδές (PhD) στην χρήση των γραφικών συμβόλων σε σχολεία ενιαίας εκπαίδευσης. Το τρέχον ερευνητικό της έργο αφορά, κυρίως, το πεδίο της Επαυξητικής και Εναλλακτικής Επικοινωνίας (Augmentative and Alternative Communication) και αποσκοπεί στην βελτίωση παροχής υπηρεσιών λογοθεραπείας για άτομα με μειωμένη ή καθόλου λεκτική επικοινωνία. Συγκεκριμένα, τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν την περιεκτική αξιολόγηση, τις διάφορες μεθόδους παρέμβασης μέσω τεχνολογικών βοηθημάτων και τους παράγοντες που αφορούν την αποδοχή/απόρριψη της Υποστηρικτικής Τεχνολογίας. Αναφορικά με την κλινική της εμπειρία, μεταξύ άλλων, εργάστηκε ως λογοθεραπεύτρια σε δημόσια σχολεία στην Κύπρο και στην Αγγλία προσφέροντας συνάμα τις υπηρεσίες της σε μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες στην Αγγλία όσον αφορά τα γραφικά σύμβολα. Η Δρ. Πάμπουλου έχει ως στόχο να βοηθήσει έμπρακτα τα άτομα με ελάχιστη ή καθόλου λειτουργική λεκτική επικοινωνία, γι΄ αυτό το λόγο δημοσιεύει τα αποτελέσματα των ερευνητικών της έργων σε επιστημονικά άρθρα και παρουσιάζει την έρευνα της σε συνέδρια τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό. Πρόσφατα δημοσιεύτηκε το βιβλίο της με τον τίτλο: «Εισαγωγή στην Επαυξητική και Εναλλακτική Επικοινωνία».